ΜΙΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΤΡΕΧΟΥΣΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΠΕΡΙ ΤΕΛΕΣΕΩΣ ΤΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΣΧΑΤΗΣ ΠΡΟΔΟΣΙΑΣ

εθνική προδοσία

ΤΙΘΕΤΑΙ ΔΕ ΓΕ ΤΟΥΣ ΝΟΜΟΥΣ ΕΚΑΣΤΗ Η ΑΡΧΗ

ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΥΤΗ ΣΥΜΦΕΡΟΝ

 

Καὶ καθεμιὰ ἐξουσία φτιάχνει τοὺς νόμους κατὰ τὸ δικὸ της συμφέρον, ἡ δημοκρατία τοὺς φτιάχνει δημοκρατικούς, ἡ τυραννίδα τυραννικούς, τὸ ἴδιο καὶ οἱ ἄλλες ἐξουσίες. Καὶ θεσπίζοντας τοὺς νόμους διακηρύχνουν ὅτι δίκιο γιὰ ὅσους διατελοῦν ὑπὸ τὴν ἐξουσία τους εἶναι τὸ δικό τους, τῶν ἐξουσιαστῶν, τὸ συμφέρον, κι ὅποιον ξεστρατίζει ἀπὸ αὐτὸ τὸν τιμωροῦν, ἐπειδὴ κατ’ αὐτοὺς παραβαίνει τὸ νόμο καὶ διαπράττει ἀδικία. Αὐτὸ λοιπὸν ἐννοῶ, καλὲ μου ἄνθρωπε, ὅταν λέω ὅτι σὲ ὅλα τὰ πολιτεύματα δίκιο εἶναι τὸ ἴδιο πράγμα: ὅ,τι συμφέρει τὴν κατεστημένη ἐξουσία. Αὐτὴ ἔχει τὴν ἰσχύ, κι ἔτσι γιὰ ὅποιον σκέπτεται σωστὰ δίκιο εἶναι παντοῦ ἕνα καὶ τὸ αὐτὸ: τὸ συμφέρον τοῦ ἰσχυρότερου.

338 e

 

Γιατὶ ἐσὺ φαντάζεσαι ὅτι οἱ τσοπάνηδες καὶ οἱ γελαδάρηδες κοιτάζουν τὸ καλὸ τῶν προβάτων ἤ τῶν βοδιῶν, κι ὅτι τὰ θρέφουν καὶ τὰ φροντίζουν ἀποβλέποντας σὲ κάτι ἄλλο κι ὄχι στὸ καλὸ τῶν ἀφεντικῶν τους καὶ τὸ δικὸ τους, καὶ νομίζεις ὅτι κι οἱ κυβερνῆτες στὶς πολιτεῖες, ἐννοῶ ὅσους πραγματικὰ κυβερνοῦν, ἔχουν κάτι ἄλλο στὸ μυαλὸ τους γι’ αὐτοὺς τοὺς ὁποῖους κυβερνοῦν, ἔχουν κάτι ἄλλο στὸ μυαλὸ τους γι’ αὐτοὺς τοὺς ὁποῖους κυβερνοῦν ἀπ’ ὅτι θὰ εἶχε κανεὶς γιὰ τὰ πρόβατα, κι ὅτι κάτι ἄλλο σκέφτονται μέρα καὶ νύχτα κι ὄχι πῶς θὰ ὠφεληθοῦν οἱ ἴδιοι. Κι εἶσαι τόσο ἀνυποψίαστος τὶ τρέχει μὲ τὸ δίκαιο καὶ τὴ δικαιοσύνη καὶ τὸ ἄδικο καὶ τὴν ἀδικία ὥστε δὲν ξέρεις ὅτι ἡ δικαιοσύνη καὶ τὸ δίκαιο εἶναι σταλήθεια ἀλλονῶν ἀγαθό; Εἶναι ἐκεῖνο ποὺ συμφέρει τὸν ἰσχυρότερο καὶ τὸν ἐξουσιαστὴ, ἐνῶ γι΄ αὐτὸν ὁ ὁποῖος συμμορφώνεται στὶς ἐντολὲς καὶ ὑποτάσσεται εἶναι ζημιὰ, κι ἡ ἀδικία τὸ ἀντίθετο. Καὶ κυβερνάει ὁ ἀφέντης, μὰ τὴν ἀλήθεια, τὰ κορόιδα κι ὅσους πᾶνε μὲ τὸ δίκιο, κι αὐτοὶ, ὑποταγμένοι, κάνουν ὅ,τι συμφέρει ἐκεῖνον, ποὺ εἶναι ὁ πιὸ δυνατὸς, κι ὑπηρετῶντας τον τὸν κάνουν ἐκεῖνον εὐτυχέστερο, τὸν ἑαυτό τους ὅμως οὔτε τόσο δά.

343 b, c

 

Πλάτων, Πολιτεία, σ. 59, 71, μτφ. Ν. Μ. Σκουτερόπουλος, ἐκδόσεις «Πόλις», Ἀθήνα, 2007

 

Advertisements

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.

Αρέσει σε %d bloggers: